Whiskyblog

Spirit of Speyside festival

Geplaatst: 3-5-2019

Eindelijk zover! Op woensdag 1 mei met te trein naar Schiphol om morgen te vliegen richting Aberdeen. Gisteren al de koffer gepakt (en gecheckt, gecheckt en gecheckt), inclusief een alcoholische versnapering voor op de hotelkamer vanavond. Maar ook de rugtasjes van de kinderen zijn gepakt. Zij gaan mee in de trein richting Schiphol. Met twee overstapjes zonder problemen Schiphol bereikt. Voor ons als ‘tukkers’ bijzonder om te zien dat er (zwaar) bewapende Marechaussee aanwezig is, maar veiligheid boven alles.

Even lekker naar buiten voor de meegebrachte lunch en spelen op de ‘IAmsterdam’ letters. Na de lunch op zoek naar het panoramadak om vliegtuigen te spotten. Helaas blijkt deze gesloten te zijn (zonder bij ons bekende reden, maar ik verwacht dat het te maken heeft met veiligheid). Dan nog maar even rondlopen op Schiphol, waar uiteindelijk een vliegtuigmotor, een landingsgestel en een heuse cockpit een ware happening blijken te zijn. Daarna naar spoor 3 om vrouw en kinderen uit te zwaaien voor hun terugreis. Hoe groot ik dan ook mag zijn, op dit moment krijg ik toch een enorm blok in mijn keel door de emoties van de kinderen.
Snel weer ‘naar boven’ voor de shuttlebus richting het hotel. Om 14.45 uur verschijnt de oranje bus, welke mij 10 minuten later keurig afzette bij de deur van het hotel. Ingecheckt en kamer bekeken (top kamer!). Krijg ik een mail dat ik een gratis drankje in de bar kan afhalen. Dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen, dus een heerlijk koud biertje in de bar!
Het diner was bij de grote gele M, aangezien deze zich op nog geen 150 meter lopen bevindt. Voldaan weer terug naar de hotelkamer voor een eerste Johnnie, en een kop oploskoffie (na de waterkoker drie keer te hebben ‘uitgekookt’ ivm de vreemde verhalen die ik heb gehoord over waterkokers in hotels bij vliegvelden). Nu het nieuws kijken en strakst Champion League (Barca - Liverpool), maar vooral niet te laat gaan slapen want morgen om 7.45 uur mag ik me melden op Schiphol en dan gaat de reis ‘echt’ beginnen......

Na een vrij onrustige nacht, toch licht nerveus, ben ik 5 minuten voor de wekker opgestaan.
Kleren aan, brood uit het vuistje, uitchecken en met de shuttlebus naar Schiphol. Omdat alles meer dan mee zat, ben ik 30 minuten ‘te vroeg’. Maar wachten op iets leuks duurt nooit lang en al snel ontmoette ik mijn twee medereizigers.
Inchecken, door de douane, kop koffie en op naar de gate. Met de bus naar het vliegtuig..... en GAAN! Scotland here I come!
Na een zeer relaxte vlucht van een uur en 10 minuten komen we aan in Aberdeen. Een korte wandeling naar de autoverhuurder en off we go! Onze reisleider, Jouke, heeft bedacht om een spontaan bezoek te brengen aan de eerste distilleerderij: Cragganmore. Dit bezoek komt nog in ‘gevaar’ doordat   we wat vertraging oplopen door een eenzijdig ongeval, gelukkig zonder persoonlijk letsel.

Met de auto passeerden we al diverse distilleerderijen, maar daar is dan ‘onze eerste’. Wat een prachtig begin van deze reis. Een zeer mooie distilleerderij die kleinschalig oogt. Na de rondleiding één klein drammetje en dan snel door naar de tweede (officieel eerste) distilleerderij: Tormore. Uiterlijk een prachtig gebouw, waar normaliter geen rondleidingen worden gegeven. Vanwege de kou krijgen we vooraf al de dram. Bij de refill krijg ik het inderdaad wel warm, zonder enige inspanning begin ik behoorlijk te zweten.

Tormore is een meer productiegerichte distillery voor de blends (ze hebben slechts enkele single malts) en dat is binnen te zien. Een zeer open distillery, met 8 stills (4 wash en 4 spirit). Wel een mooie ervaring om hier binnen te kijken! Na ruim anderhalf uur vertrekken we naar een idyllisch lunchhuisje voor het versterken van de inwendige mens.
Onderweg naar de drop-inn tasting bij BenRiach een korte stop bij Glenrothes, waar goed te zien is welk effect een distilleerderij heeft op de omgeving. Ook een fotostop bij de koperslagerij, Forsyths. En dan de tasting bij BenRiach. Maar liefst 6 verschillende drams worden ons gepresenteerd! De verassing is voor  mij de 21y peated,    welke doet denken aan een zomerse bbq.
Het mooie is dat BenRiach nog één van de weinige distilleerderijen is met een maltvloer. Daar moeten we natuurlijk even naar kijken. Boven hoorden we de ‘mannen’ al scheppen, maar beneden kon ik nog stiekem even een foto maken
Nu onderweg naar de B&B en het diner, maar wat een geweldige eerste dag!

Op de vrijdag weer voor de wekker aan wakker, maar dat is geen probleem. Even douchen, gefacetimed met het thuisfront. Even buiten een kijkje genomen in de omgeving en daarna aan het ontbijt.
De eerste stop vandaag is bij GlenAllechie voor een meet and greet met de master distiller Billy Walker. Een interessant verhaal met een heus doedelzak optreden met danseres (waarvan ik slechts de laatste 10 sec heb gezien ivm een chat met Billy).
Door naar Glen Keith voor de enige distilleerderij tour van vandaag. Het verzamelpunt was bij Strathisla, omdat Glen Keith normaliter niet te bezoeken is. Bijzonder waren wel de washbacks, niet het aantal maar het feit dat ze zowel houten als rvs washbacks hebben. Bij Strathisla nog even binnen gegluurd in het warehouse en op naar de lunch.
Deze hebben we ‘genoten’ bij Glenfiddich. Vooraf stiekem nog even binnen gegluurd in the Stillhouse, maar daar werden we vlot weer weggestuurd. Gelukkig was de foto al wel gemaakt.
Na de lunch doorgereden naar The Speyside Cooperage, waar ik zowaar nog mee kon met de rondleiding! Door onze afspraak om 4 uur heb ik de tour niet geheel af kunnen maken, maar superleuk om dit belangrijke proces ook te zien.
Snel door naar The Stuart Arms voor ‘the Spirit of Speyside Whisky awards tasting’ waar maar liefst 8 drams ‘beoordeeld’ moesten worden. Mijn favoriet was dram H, een NAS whisky. Aansluitend heerlijk gedineerd aldaar en terug door het steeds witter wordende landschap.... want vandaag was een typische Schotse weerdag: ieder kwartier anders. Vanmorgen sneeuw, later zon, dan weer hagel, weer de zon en weer sneeuw.

Dag 3 alweer, wat gaan leuke dingen toch altijd veel te snel....
De sneeuw van gisteravond lag er nog wel, maar gelukkig was er niet meer bijgekomen.
Na het Scottisch breakfast in de auto richting Benromach. Onderweg werd de omgeving weer steeds groener en kwam de zon tevoorschijn. Benromach is een distilleerderij die nog op de ouderwetse manier werkt zonder technologie. Fotograferen mocht officieel maar op twee aangewezen plekken. Maar wat een pracht om te zien. Een kleine distilleerderij met een Billy mill en slechts twee potstills (1 wash en 1 spirit). Mooi om te zien was de plek waar de casks worden gevuld (gelukkig 1 van de fotoplekken).
Het volgende programmapunt was een haggislunch met 4 whisky’s. Onverwacht lekker! Even een korte wandeling naar de whiskyshop voor miniatuurtjes voordat we een bezoek brengen aan de whiskyfair. Na een aantal overheerlijke drams met de benenwagen naar de Dufftown distillery en de Mortlach distillery voor een paar foto’s.
Nog één dram op de fair en voor een spontaan bezoek aan de Glen Grant. Bijna een privat tour en toevalligerwijs een meet and greet met Dennis Malcom, the master distiller. Blijkt dat één van de twee andere metgezellen op de tour ook voor Campari werkt.
Na deze ervaring een diner in de Highlander inn. Op de terugweg een fotostop bij Glenlivet omdat we tourguide moesten spelen voor een aantal verdwaalde gasten.

Aan al het goede komt een eind.... vandaag nog twee tours en dan weer richting huis.
Na een Belgisch ontbijt in de auto richting Tomintoul voor een festival tour. Vooraf kregen we een cocktail en een broodje spek (om te ontnuchteren). Daarop volgde een zeer ontspannen tour! Alles mocht op de foto en al in de maltroom kregen we de eerste dram. In de Stillhouse mochten we zelfs een kijkje in de top van de distilleerderij nemen en ik mocht de stillman uithangen door de spiritsafe van foreshot naar heart te draaien!!! Veel unieke foto’s kunnen en mogen maken en een onvergetelijke beleving. Nog 10 jaar en 2 dagen wachten en ‘mijn’ whisky ligt in de winkels ;-) Gedurende de tour kregen we diverse drams en in the racked warehouse (waar ook een vat Port Ellen ligt te rusten) kregen we uit een copperdog een glaasje new spirit.
Daarna vlot door naar GlenDronach voor ons laatste bezoek. Binnen in de distilleerderij mochten er helaas geen foto’s gemaakt worden, maar bijzonder was dat de kilnoven nog aanwezig was (en zelfs op de foto mocht) en ook het gereedschap van de mouters. Na een mooie rondleiding een tasting van 3 magnifieke whisky’s!!!
Aansluitend terug naar Aberdeen waar de cityhopper van KLM voor ons klaar zal staan. Op het vliegveld ook nog 2 drams mogen proeven, dus ook vandaag loopt de teller al mooi weer op.
Wederom een goede vlucht en een mooie aansluiting op de trein. Nog wel even snel bij de Gall en Gall binnengewandeld zodat ik geen afkickverschijnselen krijg.
Schotland je was top! We’ll meet again!