Whiskyblog

Speyside oktober 2022

Geplaatst: 18-10-2022

En zo is het al weer tijd voor de laatste whiskyreis van dit jaar. Gelukkig heb ik al weer het vooruitzicht op een aantal reizen volgend jaar.

Gezien het vroege tijdstip van vliegen, vertrek ik op de vrijdag al richting Schiphol. Door werkzaamheden aan het spoor is er vandaag geen rechtstreekse verbinding van Almelo naar Schiphol, maar moet ik overstappen in Amersfoort. Een klein voorvalletje op het station in Deventer (iemand hield de deuren open voor aanstormende mensen) leek ervoor te zorgen dat ik die aansluiting zou missen, maar dat was gelukkig niet het geval.

Op Schiphol sta ik te wachten op de grote oranje pendelbus, maar blijkbaar hebben ze een nieuwe…. Gelukkig zag ik het nog net op tijd 😅

In het hotel genoten van mijn gratis welkomstdrankje en op bed even TV gekeken, waarop wordt genoemd dat het morgen door de herfstvakantie extra druk zal zijn op Schiphol, dus extra vroeg zijn was het advies. Ik heb slechts twee uur van te voren afgesproken, aangezien onze ervaringen zijn dat we vrij vlot door de douane ed zijn (maar toch geeft zo'n berichtje onrust). Om 22.00 uur de lampen uit aangezien de wekker op 5.25 uur staat.

En dan rond 3.00 uur een hels kabaal! Het brandalarm gaat af. Na een korte tijd gaat die ook vanzelf wel weer uit, maar toch maar even gekeken op de gang. En daar waren meerdere wakker geschrokken gasten. Mijn 'buurvrouw' geeft aan de receptie te bellen. Na 5 minuten geen bericht en ook geen rumoer oid op de gang, dus proberen nog maar even weer te slapen. Dit zou toch geen voorteken zijn?

Om 6.00 uur met de pendelbus naar Schiphol, kowaar mijn 8 gasten voor deze reis al staan. Direct doorgelopen naar de vertrekhal en zonder enige noemenswaardige problemen stonden we om 7.00 uur achter de douane. Na even in de winkeltjes te hebben gekeken op naar de gate en het vliegtuig.

Ons vliegtuig vertrekt op tijd met meer lege dan volle stoelen. En rond 8.45 uur, plaatselijke tijd, zetten we voet op Aberdeense bodem!

De eerste stop is mijn laatste stop van de vorige reis: Glen Garioch. Na een zeer mooie tour, weer was de stillman de spirit aan het testen, en tasting, worden de eerste souvenirs ingekocht.

De eerste drams komen stevig aan op de lege magen, dus eerst even naar de Strathisla Bakery voor de versterking van de inwendige mens. Om aansluitend bij Strathisla een spontane tasting te doen met de Chivas (blend), Strathisla (Single Malt) en de Strathclyde (Single Grain).

De tweede tour en tasting is bij Glen Grant. Ik kan niet mee op tour, dus even heerlijk gewandeld in de befaamde tuinen van de distilleerderij. Na de tasting naar de overkant van de rotonde gelopen om een kijkje te nemen op het terrein van Forsyths. Om daarna nog 3 hele minuten te rijden naar het Eastbank Hotel te Rothes. Waar we heerlijk hebben gedineerd en geborreld.

KoDe nacht is weer onrustig, de benedenburen hebben een karaoke-avond die pas tegen de klok van 2.30 uur eindigt.

Om 8.00 uur staat het full Scottish breakfast al klaar en na het stevige ontbijt gaan we onderweg naar Dalwhinnie. En terwijl de groep op tour en tasting gaat, geniet ik van een kop koffie en de omgeving. De lunch is vandaag gepland in Pitlochry, maar laat daar nou vandaag net een lichtjesfestival te zijn. Dus doorgereden naar Blair Athol en terug gelopen om te lunchen. Gezien de groepsgrootte besloten om in kleinere groepjes te gaan lunchen, maar uiteindelijk zaten we toch allemaal in hetzelfde restaurant 😂

Na de lunch terug gegaan naar de distilleerderij, waar ik heb afgesproken met Jouke, eigenaar van Schotland Whiskyreizen (waar ik deze prachtige reizen voor mag begeleiden). Het toeval wou namelijk dat we allebei met een groep op pad zijn en een uur na elkaar de tour en tasting hebben bij Blair Athol. Erg leuk om hem weer even te spreken.

Bij de tasting van de groep aan mogen sluiten. En daarna snel door naar Macallan, welke eigenlijk morgen als lunchstop was gepland. Maar door de informatie van Jouke wisten we dat deze alleen in de weekenden nog te bezoeken is. De luxe straalde er weer van af bij Macallan, maar het was wel weer een supermooie ervaring.

En na het overheerlijke diner bij de Highlander Inn, in de bar van het hotel nog even wat gedronken. Tip van de dag: let goed op het etiket van je bier, want voor je het weet heb je een Chilli Infused…..

Na een heerlijke nachtrust staat om 7.30 uur het Full Scottish Breakfast Buffet al weer klaar. De eerste stop van de dag is bij de Speyside Cooperage. En terwijl de groep de tour volgt, tank ik de bus weer even vol met diesel om te voorkomen dat we later op de dag stil komen te staan.

De eerste tour en tasting is bij Glenfarclas. De tourguide neemt uitgebreid de tijd. In het Stillhouse zijn de twee nieuwe stills, die tijdens mijn vorige bezoek hier werden ingewijd, duidelijk herkenbaar. En waar de tourguide tijdens de tour veel te vertellen had, was dat bij de tasting niet het geval.

Op verzoek gaan we even een kijkje nemen bij Glenfiddich, waar helaas alleen de giftshop geopend is. Wel stiekem even een kijkje genomen in beide Stillhouses.

De lunchpauze is in Dufftown, waar op maandag blijkbaar alles dicht zit. Terwijl de groep gaat lunchen maak ik even een middagwandeling langs Mortlach en Dufftown Distillery.

In de middag gaan we naar GlenDronach voor een uitgebreide tasting. Bij aankomst leek dat bijna niet door te gaan. Door het omboeken, vanwege een eerdere vlucht morgen, werden we niet vandaag maar morgen verwacht. Gelukkig werd er snel geschakeld en konden we aansluiten bij een tour & tasting met een andere groep.

Het diner hebben we gegeten bij The Muckle Cross in Elgin, een echte "pub". En na bijna een dag van 12 uur lopen we weer het hotel in voor een afsluitende borrel.

De laatste dag alweer. Doordat de vlucht vervroegd is, vandaag helaas geen tours & tastings.

Om 10.30 uur leveren we de huurauto, na 414 mijl (662 km) weer zonder schade in 👍, en maken we ons op voor de 'chaos' van het inchecken. Maar blijkbaar kennen ze hier geen problemen, want we zijn de enigen in de rij. En al vlot staan we een whisky te proeven bij de shop van het vliegveld. En na een biertje aan de bar, lopen we richting gate. Helaas toch een kleine vertraging van 35 minuten, maar dat mag de pret niet drukken.

Na de douane afscheid genomen van een aantal reisgenoten, want met twee heren 'trein' ik nog samen naar Zwolle. Ook het laatste stukje gaat zonder problemen. Om niet te lang te hoeven wachten op een aansluiting, word ik opgehaald uit Almelo. En om 19.20 uur ben ik dan weer thuis en is weer een mooie reis ten einde.

Foto's van deze reis zijn hier te bekijken