Whiskyblog

Speyside mei 2024

Geplaatst: 17-5-2024

Het is de nacht van maandag op dinsdag als om 03.00 uur de wekker afgaat. Even ontbijten en om 3.45 uur stap ik in de auto. Het is lekker rustig op de weg, dus heerlijk op de cruisecontrol richting P3.

De parkeerplaats staat enorm vol, maar gelukkig nog een plekje kunnen vinden. De bus richting Schiphol is daarintegen behoorlijk leeg. Rond 05.55 uur kom ik aan in de hal van de luchthaven. Rond 6.15 uur zijn mijn medereizigers er ook en gaan we richting security en douane. Het is enorm rustig, dus we kunnen ‘zo’ doorlopen. Voor het eerst staat er totaal geen rij voor de douane en al vlot zitten we aan een kop koffie. Even een vlugge blik in de taxfreeshop en dan door naar de gate.

De bus die ons naar het vliegtuig rijdt, is nog niet halfvol. Het zou toch niet zijn dat dit alle passagiers zijn? Maar ja toch! Met slecht 19 passagiers stijgt het vliegtuig op. Voor het eerst vlieg ik met German Airways, een plezierige ervaring.

Het ophalen van de huurauto ging dit keer gelukkig zonder problemen! En al snel zijn we onderweg naar GlenDronach voor de Sherry Masterclass. Onderweg nog even een korte stop bij Glen Garioch om de moutvloer te bekijken. Maar helaas deze is leeg. Nog wel even rondgekeken en een bezoek aan de winkel gebracht.

En rond half elf draaien we dan het terrein van GlenDronach op. We gaan eerst op tour door de distilleerderij, waar tegenwoordig ook legaal gefotografeerd mag worden, om aansluitend een aantal zeer mooie gesherryde whisky’s worden geproefd. Ook wordt er aan de bar nog wat geproefd.

We vervolgens onze reis naar Aberlour, om bij de CO-OP even licht te lunchen en daarna een wandeling te maken naar de Linn Falls. En natuurlijk moet na alle inspanning even afgekoeld worden met een dram bij Aberlour.

En voordat we naar het hotel gaan, maken we nog een stop bij GlenAllachie, waar ze inmiddels ook een mooie bar hebben.

Tegen 17.15 uur komen we aan bij The Station Hotel in Rothes. En na allemaal even te hebben opgefrist zitten we om 18.30 uur aan het diner.

Het afzakkertje nemen we in The Whisky Vault van het hotel en rond de klok van elf uur zoek ik mijn bedje op.

De tweede dag begint, natuurlijk, met een Full Scottish Breakfast. We checken uit bij het hotel en beginnen onze rit naar Urquhart Castle, en een klein beetje Loch Ness. De film draait weer en onder een stralende zon gaan we op ontdekking door het kasteel.

De tour and tasting van vandaag is bij Glenmorangie, waar de giraffe als symbool overal prijkt. Eerst even een lunch op het terrein en dan onder leiding van Aisla op tour. De stills van Glenmorangie hebben de langste nek van Schotland, met maar liefst 5,5 meter zijn ze net zo lang als de nek van een volwassen giraf.

We hebben nog even tijd, dus snel nog even door naar Balblair voor een kijkje en een wee-dram.

We rijden weer terug naar de Speyside om te gaan dineren bij The Highlander Inn. Na een meer dan heerlijke maaltijd breng ik mijn medereizigers naar The Gables B&B en rijd ikzelf even snel naar The Whisky Capital Inn om in te checken. Nog even terug naar The Gables om even rustig samen te zitten. Terug bij mijn hotel nog even een lekker koud biertje aan de bar en dan is het tijd om mijn bedje op te zoeken.

De derde dag begint weer met een Scottish Breakfast en dan rijd ik naar The Gables om mijn medereizigers weer op te halen.

De eerste stop van de dag is bij Glenfiddich. Helaas zit de tour vol en kan ik niet mee met de groep. Maar niet getreurd, het is stralend mooi weer dus ik besluit om even naar Balvenie Castle te lopen. En halverwege de wandeling krijg ik een berichtje terug van Jouke dat hij daar ook is. En terwijl zijn groep een kijkje neemt in het kasteel, praat ik even bij met Jouke.

Terug bij Glenfiddich even een kijkje in de shop bij Steve, om daarna in the lounge samen met Jouke een koffie met scone te drinken/eten.

De groep wil graag nog naar Dufftown, aangezien ze daar de vorige keer te weinig tijd hadden. Dus zo gezegd, zo gedaan. Maar bij aankomst bleek het niet Dufftown te zijn, maar Pitlochry. En dat is nu net even te ver rijden. Dan toch maar even een terrasje gepakt, bij het hotel waar ik verblijf, om daarna een kort bezoek te brengen aan Balvenie.

De tour & tasting is vanmiddag bij Speyburn. Wederom een schot in de roos! En na een tasting van 4 drams en een prachtige sample voor mijzelf, rijden we naar The Gables B&B voor het diner en even op te frissen. Want vanavond gaat de groep naar het 200-jarig bestaan van Macallan, dat gevierd wordt met een optreden van Cirque du Soleil. Rond half acht zet ik mijn medereizigers daar af en ik ga zelf terug naar het hotel, waar ook Jouke met zijn groep vanavond een borreltje drinken.

Iets voor elven krijg ik een berichtje of ik de groep weer op wil halen. Gelukkig had ik een vooruitziende blik en stond ik al op het terrein van Macallan. Als verrassing kreeg ik een mooi doosje dat als cadeau aan iedere bezoeker werd meegegeven. Op de weg naar de B&B geluisterd naar de mooie verhalen over deze toch wel bijzondere avond.

Terug op mijn hotelkamer nog even genoten van een, toch nog redelijk koel, biertje die ik snel nog even had gekocht bij de CO-OP en een sample van Glenmorangie. En iets over twaalf doe ik het licht op mijn kamer uit.

Om iets voor zeven word ik wakker van iemand die met de hogedrukreiniger zijn auto aan het wassen is onder mijn openstaande slaapkamerraam. Vandaag is het al weer de laatste dag, dus koffer inpakken.

Om 8.45 uur ben ik weer bij The Gables om mijn medereizigers weer op te halen. Nog even een kop koffie en dan beginnen aan onze dag zonder vastliggende afspraken. De eerste stop is bij The Cooperage. De tweede stop maken we bij Glenfarclas, alwaar we een tweetal whisky’s te proeven krijgen. Aansluitend door naar Ballindalloch, een relatief nieuwe speler op de markt. Na wat te hebben geproefd rijden we naar Strathisla. Daar ga ik samen met één van mijn medereizigers op tour & tasting, terwijl de andere vier een flight bestellen. De tour wordt verzorgd door Karen, die hiervoor oa bij GlenAllachie werkzaam was. Aan het eind wordt gevraagd wat de planning voor de rest van de dag is. Het andere duo dat mee was op tour gaf aan dat ze een ijsje gingen eten in de buurt van Aberdeen. Dat klonk wel aanlokkelijk, dus even het adres gevraagd. En zo'n 10 kilometer voor Aberdeen Airport maken we een stop bij Forest Farm. Waar we genieten van een overheerlijk ijsje. Ook zien we het tweetal dat ons deze tip gaf nog even.

Daarna is de reis echt ten einde, aftanken en de huurauto inleveren. Gelukkig wederom geen schade.

Na het passeren van de security eten we nog een diner en gaan we aan boord van het vliegtuig. Ongelooflijk maar waar, terwijl wij hier instappen met zonneschijn, krijgen we te horen dat de vlucht vertraging op zou lopen vanwege hevige regenval op Schiphol. En veertig minuten later dan gepland stijgen we op richting Schiphol.

Door de vertraging missen mijn medereizigers net hun trein richting Brussel en daarom drinken we samen nog een kop koffie en rond 21.15 uur nemen we afscheid van elkaar en loop ik naar de bus richting P3. De terugrit verloopt voorspoedig en zo rond 23.15 uur draai ik de auto weer op mijn eigen oprit. Ik sluit deze fantiastische reis af met een dram op mijn eigen bank.