Geplaatst: 19-5-2025
De invoering van de ETA maakt het niet allemaal eenvoudiger, want het online inchecken op donderdag gaat niet. Maar met de ervaring van april, maak ik me daar niet zo druk om.
Na een redelijke ‘nacht’rust, gaat om 2.45 uur de wekker. Een half bakje kwark naar binnen kunnen krijgen en iets voor half vier start ik de auto. Gelukkig is het erg vroeg, want in de spits staan op dit traject tegenwoordig dagelijks erg lange files. En terwijl het langzaamaan schemerig begint te worden rijd ik na een rustige rit iets over vijf de parkeerplaats op. Een plekje is snel gevonden en ook de pendelbus staat al klaar. Zodoende loop ik om 5.15 uur de vertrekhal binnen. De eerste medereizigers zijn er ook al en na even wachten is de groep compleet.
Het inchecken gaat voorspoedig en ook bij de security en de douane is het rustig. En zo zitten we om 6.15 uur achter een kop koffie. De wandeling naar de gate is kort en ook het boarden verloopt zonder problemen. En rond de klok van 7.45 uur begint het vliegtuig te rollen. Al gauw zitten we in de lucht en na een rustige vlucht landen we iets over achten in Glasgow.
Zonder problemen komen we de douane door en ook bij het verhuurbedrijf gaat het goed. Na een grondige controle van de bus, vertrekken we richting Campbeltown. Een prachtige rit van drie uur brengt ons op de parkeerplaats van Springbank. Hier gaan we als groep uit elkaar. Ik koop even wat in de shop en neem een verfrissend drankje in de bar. Daarna loop ik even via Glengoyne (Kilkerran), waar ze blijkbaar een flinke hal bij aan het bouwen zijn, naar de COOP. Hier sla ik wat proviand in voor vanavond.
De tour en warehouse-tasting is bij Glen Scotia. Het grappige is dat er nog eens 5 Nederlanders aansluiten voor de tour. Al gauw hebben we een blijk van herkenning, want deze groep ben ik 2 jaar geleden ook al tegengekomen in de Speyside. En na een geslaagde tour, waarbij ik voor het eerst ook een palletized warehouse heb gezien, belanden we in het Dunnage Warehouse. Daar krijgen we 5 whisky’s rechtstreeks uit het vat te proeven. Gelukkig worden mijn flesjes ook goed gevuld!
We rijden ‘terug’ naar Kennagraic om de veerboot richting Islay te nemen. Gelukkig is het, de hele dag al, stralend mooi weer, want de veerboot heeft enige vertraging.
Het diner eten we aan boord en na enige tijd zijn we het eiland Islay langzaamaan tevoorschijn komen.
Vanaf de veerboot is het nog een kwartiertje naar Stonefield B&B. Al snel hebben we onze koffers naar de kamers gebracht en geniet ik van een koud biertje (gelukkig kon ik een lauwe ruilen met Vivian). De rest van de biertjes gaan even in de vriezer om ‘s avonds samen nog even van te genieten. Natuurlijk met een kleine dram on the side.
En na een lange dag, zoek ik mijn bedje op.
De tweede dag word ik wakker met het geluid van loeiende koeien op de achtergrond. De zon is ook weer volop aanwezig, dus dat wordt weer een heerlijk dagje.
Na het ontbijt stappen we in de bus en rijden we langs het turfsteekveld, de distilleerderij van Port Ellen en de bouwplaats van Portintrun naar de eerste stop van vandaag: Lagavulin. Het grootste deel van de groep heeft een standaard tour & tasting en een tweetal heeft een upgrade geboekt. Terwijl zij op tour gaan, rijd ik even terug naar Portintruan om de bouw even ‘goed’ te bekijken.
Ik rij terug naar Lagavulin en ga met zes medereizigers naar Ardbeg. Helaas is alleen de winkel open, dus zodra we een berichtje krijgen van de andere twee halen we hen op en rijden we naar Bowmore.
Na een korte lunch gaan we naar Bowmore Distillery voor een tour en tasting. De moutvloeren liggen weer goed vol en de moutman is bezig met het keren van het mout. Bij de Mashtun staan twee grote koperen ketels/tanks, waarin het water op de mashen opgewarmd wordt. De tasting is in Vault no. 1, waar we twee drama krijgen uit het vat alsook de 18 jarige. Vanwege de verbouwing van de bar kunnen ze niet bij de vaatwasser, dus alle glaasjes mogen mee naar huis.
Het is zo heerlijk weer, dat we besluiten om lekker op het terras te gaan zitten bij het Lochside Hotel. Daar dineren we ook.
We maken een korte tussenstop bij de B&B om een vest/jas op te halen en rijden daarna door naar Saligo Bay om daar de prachtige zonsondergang te bekijken.
Terug bij de B&B doen we nog een drankje en kijken we naar de uitslag van het songfestival.
De derde dag begint weer met een goed ontbijt.
De eerste stop is bij Caol Ila, waar wordt genoten van de complementairy dram. Snel door naar Bunnahabhain, waar mijn medereizigers de Warehouse 9 tasting ‘doen’ en ikzelf meega op een Distillery tour. Terwijl ik nog naar de stills sta te kijken komt de rest van de groep uit het warehouse. Maar mijn tour is niet veel later ook klaar en we moeten snel de bus in, want er zit niet veel speling richting de volgende tasting. Onderweg nog even snel een stop bij de Spar, maar die heeft bijna niets meer ivm een hack bij de COOP.
Iets voor tweeën lopen we binnen bij Laphroiag en de groep kan direct door naar de tasting. Ik neem zelf eerst even een koffie in het zonnetje en ga dan mijn ‘rente’ innen. Ik heb nog tijd genoeg, dus besluit ook mijn stukje grond te claimen door middel van een vlaggetje. Bij terugkomst is de groep ook klaar en drinken we samen nog een koffie.
We rijden terug naar Port Ellen om in de pub een drankje te doen en gaan daarna naar de Seasalt Bistro voor het diner. Het eten is prima, maar bij het bestellen van het nagerecht krijg ik al te horen dat we nog een kwartier hebben, omdat ze ook nog tijd nodig zijn om de tafel weer klaar te maken voor de volgende groep. Na het toetje ga ik afrekenen en ook de rest van de groep doet dat. Dan komt de eigenaar aan tafel omdat er één cappuccino nog niet is betaald. Als ik hem zeg dat hij iets relaxter mag doen, krijg ik een zeer geïrriteerd antwoord terug. Dit is dus waarschijnlijk de laatste keer dat ik hier ben geweest.
We rijden terug naar de B&B, waar ik in de laatste zonnestralen nog even geniet van een lekker biertje. Daarna binnen met een aantal medereizigers nog even de dag afgesloten.
Op de laatste dag moeten we altijd iets eerder aan het ontbijt zitten, maar dat is voor niemand een probleem. De koffers weer achter in de bus en op naar de ferry. Naast de veerboot ligt een vrachtschip die gerst komt aanleveren, waarschijnlijk om gemout te worden door de mouterij in Port Ellen, mooi om even vanaf de boot te bekijken. We zien hoe de laatste auto’s de ferry oprijden, maar voor de laatste bus is blijkbaar geen ruimte meer. Maar goed dat we dus op tijd waren.
Aan boord zoeken we een zitplek en drinken we een kop koffie. De tocht verloopt rustig en we mogen als één van de eersten de boot verlaten. In het begin verloopt de autorit soepeltjes en lijkt het of we voldoende tijd hebben om onderweg te lunchen. Maar helaas is er een wegafsluiting en lopen we een behoorlijke vertraging op. Gelukkig gaat het inleveren van de bus zonder problemen (en schade). Het inchecken van de handbagage, in een enkel geval noodzakelijk, verloopt ook soepel. En ook de security check wordt zonder moeite doorlopen. Natuurlijk nog even wat kopen in de taxfree shop en dan al door naar de gate. En met heel iets vertraging stijgen we net na vijven op. Rond kwart voor acht landen we weer veilig op Schiphol. We zaten zeer verdeeld in het vliegtuig, dus zie ik niet al mijn medereizigers meer na de landing. Het is chaotisch bij de paspoortcontrole, dus moeten we naar een ander checkpoint. Van twee heren die de koffers als handbagage mee hadden neem ik hier al afscheid. Met vier anderen lopen we naar de bagagehal, waar onze koffers al op de band liggen. Van hen neem ik hier afscheid. De andere twee medereizigers zie ik helaas niet, want zij zaten voor in het vliegtuig en hebben zodoende hun trein nog kunnen redden. Met hen neem ik dus telefonisch afscheid.
Ik haal nog even wat voor de inwendige mens bij de AH en na een kort ritje met de pendelbus ben ik weer op P3. De autorit naar huis verloopt ook zonder problemen en iets voor half elf loop ik mijn huis weer binnen, met vele mooie herinneringen en natuurlijk ook nog wat samples om van te genieten.