Whiskyblog

Edinburgh 2019

Geplaatst: 6-11-2019

Het is nu woensdagavond 6 november rond de klok van 11 uur. Ik zit weer in de trein richting huis.....

Afgelopen zaterdag begon het avontuur. Ik ga mee als begeleider met een Schotlandreis! Vanwege het vroege tijdstip van vliegen op zondag overnacht ik in een hotel in de buurt van Schiphol. Na de McDonalds en een heerlijk biertje aan de bar, ga ik TV kijken op mijn kamer om op tijd te gaan slapen.

Om 6.00 uur gaat de wekker en om 6.30 uur zit ik fris en fruitig in de transfer richting het vliegveld. Om 7.15 uur zal ik daar ‘mijn’ 8 medereizigers aantreffen. Bijna gelijktijdig komen er twee groepen van 4 personen bij het meetingpoint. Door Google wisten zij al wie ik was en maakten we voor het eerst kennis. Snel door de bagagecontrole en de douane om een kop koffie te gaan drinken. De eerste indruk van de groep is erg goed, hetgeen gedurende de reis alleen maar bevestigd zal worden.

Op de vlucht richting Edinburgh kreeg een medepassagier een ‘medische aanval’, vandaar dat we na het landen iets langer moesten wachten. Maar...... uiteindelijk hebben we Schotse grond onder onze voeten! Een korte wandeling brengt ons bij de autoverhuur alwaar een Ford Tourneo voor ons klaarstaat. Met het stuur aan de rechterkant en het links rijden raakte ik vlot gewend en na wat omwegen zaten we op de weg naar het Falkirk Wheel. Een bijzonder technisch hoogstandje, aangezien het een soort van kermisattractie is waarmee een boot 27 meter hoger zijn weg kan vervolgen. Na deze unieke ervaring een korte stop gemaakt bij de Kelpies, twee reusachtige paardekoppen, excuus hoofden, als eerbetoon aan de paarden die ingezet zijn bij de aanleg van de kanalen. Het hotel bleek goed verscholen in een woonwijk en na de tweede maal de straat te hebben doorgereden, zijn we op plaats van bestemming. Een erg vriendelijke en gastvrije eigenaar heette ons van harte welkom! Na een korte uitleg even snel de koffers naar de kamers, om het centrum van Edinburgh te verkennen. Parkeren met een bus is toch lastiger in een parkeergarage, maar gelukkig hadden we nog een kleine 10 cm speling.

Het eerste café dat we tegenkomen wordt aangedaan. Na een paar drankjes en hapjes, onder het genot van live muziek, gaan we op zoek naar een restaurant voor een hoofdgerecht. Helaas was de Fish and Chips uitverkocht en heb ik genoten van een heerlijk stukje kip. Aangezien de acht medereizigers tegen 4.00 uur zijn opgestaan, gaan we ‘op tijd’ terug naar het hotel voor de welverdiende nachtrust.

Op de maandag is het echt Schots weer.... regen, regen en nog eens regen. Maar gelukkig hebben we vandaag een druk programma dat zich voornamelijk binnen zal afspelen. Na een overheerlijk ontbijt, eggs Benedict, gaan we richting de eerste whisky distilleerderij: Deanston. Helaas had de tourguide wat minder zin in het gebeuren dan ons en gingen we in sneltreinvaart door de distilleerderij. De stillhouse, normaliter het paradepaardje, werd in 15 seconden doorlopen. Bijzonder was natuurlijk wel de open mashtun! De whisky was gelukkig ook goed, heb ik van horen zeggen, en na een kop koffie zetten we de reis door richting Stirling om te lunchen. Idee was om dat te doen bij het kasteel, maar daar mochten we niet parkeren voor alleen een lunch..... dan maar het centrum in. En daar hebben we heerlijk gegeten. De tweede tour van de dag was bij Tullibardine. Een heel ander ontvangst door de gids was een aangename bijeenkomstigheid! Een man op leeftijd nam ons mee de distilleerderij in en vertelde vol passie en overgave zijn verhaal. Met deze fijne ervaring trokken we weer richting Edinburgh voor het diner. Heerlijk gegeten op loopafstand van het hotel.

De dinsdag was droog en zonnig! Ideaal voor een wandeling op Arthurs Seat en The Royal Mile! Na gezamenlijk (gedeeltelijk) Arthurs Seat te hebben bedwongen, zijn we ieder de onze eigen weg gegaan. Voor mij een uitgelezen kans om de nieuwe distilleerderij in Edinburgh, Holyrood, te bezoeken. Ik had geluk, ik was de enige voor de rondleiding, dus het werd een privé tour. Erg mooie, en afwijkende, tour gehad! Zeker een aanrader voor een ieder die in Edinburgh is. Op de Royal Mile een aantal whisky zaken bezocht en een quaich gekocht. Plots zit links van mij de Whisky Experience...... dus snel naar binnen. Een vermakelijke rit in de ‘achtbaan’ en een goed verhaal over de diverse regio’s brengen ons bij een enorme collectie van whisky! Allemaal onaangebroken flessen van een verzamelaar vullen de kamer.

Mijn medereizigers geven aan zelf terug te komen naar het hotel. Dus start ik nogmaals de benenwagen om richting hotel te gaan. Onderweg (toch) nog even een Fish and Chips gescoord. Totaal aantal afgelegde kilometers: 12! En later op de avond in de bar van het hotel de knotsgekke wedstrijd van Ajax gekeken op de telefoon. Tegen het eind van de wedstrijd komen ook de 8 anderen weer binnen en samen hebben we de laatste minuten gekeken.

Woensdag is al weer de laatste dag van deze, geweldige, trip. Na een Scottish Breakfast, checken we uit en gaan we richting de derde distilleerderij: Glenkinchie. Een prachttour met een mooie tasting, waarbij ook de chauffeur niet wordt vergeten, valt ons ten deel. Voor het eerst zie ik een gisttank en de grootste potstills van het vaste land van Schotland. Drie prachtige whisky’s, weer van horen zeggen, worden ingeschonken. De rest van de dag bestaat uit een koffiestop in Tranent en we rijden speciaal naar de haven van Edinburgh voor de beste Fish and Chips van Schotland. Om 16.00 uur rijden we weer het vliegveld op. Na een check van de auto lopen we naar de gate om deze geweldige trip af te sluiten.

Bij het boarden ontvangen we verontrustende berichten mbt Schiphol, welke achteraf vals alarm blijken te zijn. Bij de paspoortcontrole zwaaien we nog even, ik sta als enige in een lange rij van de ID kaarten...., en zo komt aan deze trip een eind. Per whats app nog even contact en een bedankje! En zoals dit verhaal begon, nu in de trein (inmiddels bijna in Almelo). Nog even in de sprint richting de trein die me uiteindelijk in Vriezenveen zal brengen. Om te gaan genieten van een heerlijk glaasje whisky en de opgedane herinneringen!